Fokus
4. april 2016

Ekspert: Det er vores natur at tage det nemme valg

Vaner er en underlig størrelse, og faktisk er vi fra naturens side kodet til at foretage de nemmeste valg. Bliv klogere på vaner, og hvordan du kan ændre dem, lige her.

Valg i tankerne

Du vil så gerne være bedre til at sortere dit affald, for du ved, det er bedre for miljøet. Alligevel ender du med at smide det meste af dit affald i den samme skraldepose. Hvorfor er det så svært at lære sig selv nye vaner?

”Fra naturens side er vi indrettet sådan, at vores hjerne og krop helst vil bruge så lidt energi som muligt på vores handlinger. Af den grund vil de valg, vi ofte tager, også være de nemmeste for os. Jo flere gange vi gør den samme ting, jo mindre energikrævende bliver handlingen for vores krop og hjerne. På den måde er vaner faktisk bare de beslutninger, der er nemmest for os at tage,” fortæller Thomas Christensen, som er adfærdsøkonom hos The Nudging Company.

Vi skal kunne se konsekvensen i horisonten

Så når vi ser på os selv og identificerer vores dårlige vaner, er disse faktisk “bare” et resultat af, at vi har truffet den samme beslutning ofte. Hvis vi eksempelvis altid har smidt alt vores affald ud i den samme skraldepose, kan det være utroligt svært pludselig at begynde at affaldssortere. Og der er faktisk en naturlig forklaring på, hvorfor det kan være så svært:

Så kort tid tager det at få nye vaner

  • Det påstås at tage 21 eller 30 dage at implementere en ny vane. Der er ikke endegyldigt bevis for sandheden i de to tidshorisonter, men psykologisk kan det være et udmærket pejlemærke at bruge, når du gerne vil teste et nyt initiativ.

”Når vi vil implementere nye vaner, er det ofte et spørgsmål om at skifte en såkaldt dårlig vane ud med en god. Men i den proces skal vi faktisk modarbejde vores egen natur, i og med vi bevidst skal træffe det besværlige valg, der kræver mere energi af hjernen end det valg, vi plejede at tage,” fortæller Thomas Christensen.

Og det kan være rigtig svært. Derfor er det altid godt at gøre konsekvensen eller guleroden konkret og nærværende.

“Jeg kan ikke få mig selv til at løbe fem gange om ugen, hvis guleroden er, at jeg om et år i super god form. Jeg skal fokusere på, hvad det giver mig her og nu på kort sigt. Ideelt skal jeg derhen, hvor jeg løber bare fordi. For når jeg løber bare for at løbe, så er det blevet en vane – det valg, der er foretaget så ofte af min hjerne, at det er det nemmeste,” forklarer han.

Vi er magelige af natur

Det nemme valg i den her sammenhæng har ikke noget at gøre med at springe over, hvor gærdet er lavest i normal forstand. Men når det er så svært for os at ændre vaner, når vi skal overtale hjernen til at foretage det valg, den ikke er vant til, gør det ikke noget, at det er så nemt som muligt. For også her er vi fra naturens side indrettet sådan, at vi sætter pris på, hvis tingene er let tilgængelige.

”Vi er styret en hel del af convenience. Vi kan simpelthen godt lide, at tingene ikke er for besværlige. Gør man det eksempelvis let for folk at sortere deres affald korrekt, vil de også være mere tilbøjelige til at gøre det,” fortæller Thomas Christensen.

Gode tips til gode vaner
  • Fokuser på den konsekvens, din handling har her og nu
    I stedet for at tænke, at du bidrager til et generelt bedre klima på sigt, hvis du ikke smider skrald på fortovet, så tænk på, at din handling her og nu gør dit lokalområde pænere at se på – og mindre forurenet, ikke mindst.
  • Gør det så nemt som muligt for dig selv at foretage et andet valg
    Hvis du eksempelvis skal ud på cyklen i stedet for at tage bilen på arbejde, så sørg på forhånd for, at din cykel er i topform, og læg eventuelt skiftetøj og sko frem. Så er det lidt lettere at komme afsted, når bilen alligevel virker lokkende tidligt mandag morgen.
  • Husk, det kun er svært en periode
    Når det til tider kræver disciplin og rygrad at opretholde din nye vane, så husk dig selv på, at det kun er svært det første stykke tid.  Når du går i gang, vil det føles som at tage en besværlig omvej – dernæst når du til et punkt, hvor du blot skal huske dig selv på at gøre tingene på den nye måde, og til sidst når du til det punkt, hvor du slet ikke tænker over det. Når du når dertil, kan du klappe dig selv på skulderen, for så har du med succes gjort din nye vane til det nemme valg for din krop og hjerne.