Blog
8. februar 2018

Har du overvejet skovbadning?

Skovbadning går i sin enkelthed ud på at tage ud i naturen og finde roen. Og det kan blandt andet hjælpe med at bearbejde stress, skriver blogger Doreen Møller Holmquist. Læs med, og find ud af, hvordan du kommer i gang med skovbadning.

Dansk skov - skovbadning - grøn forskel
Man kan næsten begynde at mærke skovens kræfter bare ved at kigge på billedet... Men hvis du virkelig gerne vil i kontakt med krop og sind og finde den indre ro, så skal du ud i naturen og prøve skovbadning.

Når du hører ordet skovbadning, tænker du måske, det handler om at bade i en skovsø eller stå i skoven og kaste visne blade over sig. Men det er ikke dét, skovbadning handler om. Skovbadning handler om at være til stede i skoven på en nærværende og sansende måde.

Mere specifikt handler det om at gå stille rundt i en skov eller et naturområde eller sidde under træerne. Man kan sige, det er en dyb, afslappende og opmærksom forbindelse til naturen og en metode til at finde vejen tilbage til os selv. Det handler om at følge en bestemt praksis for at komme i en positiv, tilfredsstillende tilstand i overensstemmelse med naturen.

I den nordiske shamanistiske tradition dyrkede man udesidning; et stille og tavst ophold i naturen over en hel nat. Det var en metode til at forbinde sig dybt til naturen, og en praksis der ligger dybt i vores historie og nordiske rødder. Men er glemt igen.

Læs også: 9 ting der gik godt for miljøet i 2017

I Japan kan du få natur på recept

Både danske og udenlandske forskere beskriver, at naturen hjælper på stress. Der kommer flere og flere undersøgelser, der fortæller om det. Japanerne har vidst det længe. Det var dem, der introducerede begrebet skovbadning, som de kalder shinrin-yoku.

I Japan har man forsket i og praktiseret skovbadning siden 80erne, og her kan du få udskrevet en recept hos lægen til skovbadning. Herhjemme har vi endnu ikke læger, der giver ”natur på recept.”

Vi ved fra disse undersøgelser, at en tur ud i naturen styrker dit immunsystem, sænker blodsukkeret, hjælper på din koncentration, indlæringsmuligheder og hukommelse. Blodtrykket falder, det forbedrer synet, hjælper på følelsen af velvære, mindsker smerter, hjælper på humøret, og så kan det gøre dig mere kreativ.

Person går tur i skov - skovbadning - grøn forskel
Er du træt og stresset? Så tag ud i naturen, og prøv kræfter med skovbadning.

Kom godt i gang med skovbadning

Første skridt er at tage ud til en skov, et naturområde eller gå ud i din egen have. Er du allerede ramt af stress og har svært ved at overskue noget, så gå efter det nærmeste træ, du kan se. Her kan du begynde at øve dig til overskuddet vender tilbage.

Men jo vildere naturområdet er, jo nemmere falder du til ro. Det vilde tiltrækker os, især når vi har stress. Personligt tror jeg, det vækker urmennesket i os. I dag føler mange sig ikke længere forbundet til naturen, og det tror jeg, er en af grundene til de mange livstilssygdomme.

Så når vi går ned med flaget, er et godt sted at starte at søge noget autentisk og oprindeligt.

Man kan sige, at man øver sig i at få forbindelse til naturen, når man skovbader.

Læs også: 5 energivenlige udflugter i Danmark

Sådan skovbader du:

  • Start med at finde dit naturområde, skov eller træ i haven. Hvis du går i skoven, skal du gå væk fra stierne (det må man godt i de danske statsskove).
  • Når du er kommet ud til dit sted, går du til det træ, der tiltrækker dig mest.
  • Gå tæt på træet, og iagttag det nøje; dets blade, alle de forskellige nuancer af grønt. Hvilken grøn kan du bedst lide? Er der antydning af gult?
  • Mærk vinden på dit ansigt. Træk vejret langsomt, tag nogle dybe vejrtrækninger. Sæt fingeren på din hals/dit håndled, kan du mærke din puls?
  • Lyt også til andre lyde. Er der vind i bladene? Hvad mere kan du høre? En fjern motorsav i det fjerne, eller en fjern samtale? Eller er du alene?
  • Træk vejret i lange dybe vejrtrækninger, helt ned i maven. Kan du høre din vejrtrækning i din næse? Kan du mærke luften fra din næse på din hånd? Gå helt tæt på træet, og mærk på barken, hold på en gren, læg øret helt ind til stammen. Hvis det blæser kan du høre det i stammen. Kig på hele træet igen. Når du trækker vejret ind, trækker du træet ind, og når du puster ud, trækker træet ud. I er i samme rytme. Træet har brug for dét, vi puster ud, og vi har brug for det træet frigiver.
  • Sæt dig op ad stammen, eller læn dig op ad træstammen. Mærk træets styrke på din ryg. På denne måde kan du stå et stykke tid og trække vejret med træet. Giv dig selv den tid, du har brug for, det er vigtigt ikke at have travlt. Eller læg dig ned på jorden, og kig op i trækronen. Se, om der er andet liv i dit træ, insekter, fugle, egern.
  • Inden du forlader stedet igen, så tak for oplevelsen.

Sådan en skovbadning kan have indvirkning på dig i op til 30 dage efter. Man siger at for at få det fulde udbytte af skovbadning i forbindelse med stress, så kræver det jævnlige besøg i skoven eller et andet naturområde.

Hvorfor skal man skovbade?

Der er mange fordele ved skovbadning: Du kommer væk fra støj, din hjerne bliver nulstillet ude i skoven, hvilket giver mere energi. Der er en naturlig stilhed i skoven, så du kan fjerne lag af overflødig støj, og få plads til dine egne tanker og følelser og bare være til stede på en naturlig måde.

Selv på en vinterdag hvor træerne sover, kan de give dig den ro, du har brug for.

Når der er blade på træerne, frigiver de et stof, som beskytter dem mod skadedyrsangreb. Det stof er også godt for os mennesker at indånde, da det også styrker vores immunforsvar.

Jeg tror på, vi mennesker skal finde harmoni i vores krop, sind og ånd, som man plejer at sige. Men jeg vil hellere kalde det krop, sind og natur. Desværre tror jeg, at mange er frakoblede både deres krop og naturen.

Læs også: Mickey Gjerris: “Jeg vil blive bedre til at forundres”

Naturen er en vigtig del af vores mentale velvære

Går de til en psykolog med deres smerte, vil de typisk få hjælp til den mentale sindstilstand og de sociale aspekter. Men i den proces bliver krop og det naturlige miljø omkring os ofte glemt.

Mange bruger en skov som en slags rekvisit, man går tur i, når man lufter hunden eller løbetræner. Men jeg tror, skoven og naturen er meget mere end det. Hvert træ, busk, vilde dyr spiller en rolle.

Jeg vil ikke gå så langt som at menneskeliggøre træerne. Jeg tror bare, vi hører sammen på et større plan, som vi for en tid har glemt. Naturen er ikke bare et sted, man besøger, det er hjemme. Vi lever i det, det lever i os.

Naturen er et sundt sted for os alle. Det er ikke et sted, der stiller krav til dig, det er et sted, hvor du kan slappe helt af. Den giver ubegrænset og ubetinget sine gaver til dig.


<em>Doreen Møller Holsquist er blogger på Grøn Forskel.</em>
Blogger Doreen Møller Holmquist
  • Doreen Møller Holmquist har udviklet og underviser på Natur- og Stressvejlederuddannelsen.
  • Hun holder foredrag og kurser om at afhjælpe stressproblemer, genfinde roen, glæden og styrken og et autentisk jeg.
  • På bloggen mind4nature skriver hun om naturbaseret mindfulness, naturvejledning, spiritualitet, selv-udvikling, shamanisme og coaching.
Læs mere om