Fokus
3. oktober 2019

Her er ekspertens svar på de 8 største myter om elbiler

Man kan ikke køre på ferie i elbil og vores forsyningsnet kan slet ikke klare alle de elbiler. Få svar fra en landets førende energieksperter på 8 af de mest sejlivede myter om elbiler.

myter om elbiler
Er elbiler overhovedet mere miljøvenlige end benzinbiler - og kan man køre på ferie i elbil? Vi har spurgt eksperten.

Debatten er fuld af myter om elbiler, som du helt sikkert har mødt, hvis du har overvejet at købe en elbil. For selvom elbiler er udråbt som en uundværlig del af den grønne omstilling, er mange af os tilbageholdende med at kaste vores penge efter en elbil. For kan den overhovedet opfylde vores behov og risikerer man ikke at løbe tør for el hver eneste gang, der kommer frost på ruden?

Der er mange myter om elbiler, og det er ikke så mærkeligt, mener professor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet , Brian Vad Mathiesen. Som en af landets førende eksperter i det danske energi- og forsyningssystem møder han ofte spørgsmål fra venner og familie. Og han synes egentlig, det er helt naturligt, at vi stiller spørgsmålstegn ved ny teknologi.

Jeg har respekt for, at man må gentage de her pointer mange gange. Mennesker er vanedyr, og man finder tryghed i det, man kender. Man ser spøgelser i det ukendte.

Læs også: Anders Morgenthaler har lagt hele sin livsstil om

Her er Brian Vad Mathiesens svar på 8 sejlivede myter om elbiler:
1

Produktionen af en elbil er CO2-tungere end benzin- og dieselbiler, så miljøgevinsten er forsvindende lille.

Det er rigtigt, at det koster mere energi at bygge en elbil, fordi du skal have batteri i. Det er bare mere energitungt at lave et stort batteri end en fossilmotor. Men til gengæld er elbilen mere enkel at producere. En forbrændingsmotor har flere komponenter, fordi du skal have energi ud i aksler og gearkasse.

Men ja, det koster mere energi at producere elbilen. Men produktionen er bare ikke det afgørende i det regnskab. Det er en kæmpe misforståelse at tro, at produktionen af elbiler betyder så meget.

Tre fjerdele af det samlede CO2-udslip per kørt kilometer kommer fra driften på en fossilbil. Hvorimod hvis det er en elbil, så er det måske kun halvdelen. Og hvis det endda er god el fra vedvarende energi, så koster det intet CO2.

2

Det nytter ingenting at købe en elbil, når en stor del af vores strøm stadig kommer fra kul.

Selvom din elbil kun fik strøm fra kul, så ville det med overvejende sandsynlighed stadig være mere klimavenligt end at køre i en fossilbil. Pointen er, at vi skal have flere elbiler, mere sol og mere vind. Det er en proces, som nogen skal sætte i gang ved eksempelvis at købe elbiler.

Læs også: Sådan kan du energioptimere dit hus

3

Elbiler er en luksusbil for de få, der har råd.

Der findes mange forskellige elbiler og i forskellige prislejer. Regner man efter vil det sandsynligvis per kilometer være en billigere omkostning for en familie med elbil. Købet er måske dyrt, og her bør man efter min mening fra politisk side lægge afgift på kørslen.

4

Elbiler fungerer ikke i hverdagen, hvis man pendler frem og tilbage fra arbejde

9 ud af 10 danskere kan sagtens kan klare turen til og fra arbejde med en elbil. Det har Danmarks Statistik lavet en undersøgelse af.  Og det er endda, hvis elbilen kun har en rækkevidde på 160 kilometer.

Læs også: Få en bæredygtig livsstil uge for uge med 52 grønne råd

5

Man kan ikke køre på den årlige skiferie i en elbil, så man kan ligeså godt købe en benzinbil.

Når man køber et hus, køber man så et hus med en stor gildesal, hvor der er plads til 80 mennesker? Eller lejer du et lokale den ene gang om året, hvor du har brug for det? I mine øjne er det en underlig måde at betragte verden, at vi skal have en bil, der er stor nok til at dække alle behov – også selvom vi det meste af tiden bare kører vi frem og tilbage til arbejde.

Læs også: Sådan sparer du på elregningen, når du er på ferie

Og der findes faktisk masser af elbiler, som man kan køre på ferie i. Der er ladestandere hele vejen ned igennem Europa. Så det kommer an på, hvad det er for en ferie, man gerne vil have. Der er masser af mennesker, som på blogs og sociale medier deler deres erfaringer med at tage på ferie i en elbil. Og hvis du ikke vil på ferie i elbil, så byt med en ven, der har en fossilbil.

6

Danmark er slet ikke klar til elbiler – elnettet kan ikke holde til, at vi alle køber elbiler.

Det er en myte. Det er klart, at vi skal arbejde på, at vi lader intelligent, så vi ikke alle lader op på villavejen, når vi kommer hjem fra arbejde klokken 16. Men meget tyder på, at elnettet godt kan håndtere mange flere biler, hvis vi benytter intelligent ladning – uden at det skaber kapacitetsproblemer for elnettet. Det danske elnet er bundsolidt og kan klare at få langt flere elbiler i langt de fleste områder. Og de områder, hvor elnettet ikke er klar, er elselskaberne opmærksomme på det.

7

Der er alt for få ladestationer til, at man kan køre på længere ture uden at løbe tør.

Det er ganske rigtigt, at der er nogle steder, hvor antallet af ladestandere er problematisk. Men til dagligdags drift har vi jo flere el-lade-tankstationer i Danmark, end der nogensinde har været af benzintankstationer. For hvis man har en garage, kan man sætte en elbil til at lade.

Læs også: Bæredygtighed – her er den ultimative gennemgang af begrebet

Der hvor der er udfordringer er i de store byer, hvor folk parkerer på gaden. Vi skal have lavet om i lovgivningen, så vi kan få etableret flere ladestandere i byerne. Jeg kunne godt tænke mig, at kommunerne ejede ladestandere. Der vil være god symbiose i at få kommuner til at eje sammen med elselskaberne. Kommunerne ved meget om, hvor de her standere passer godt ind i byen, og elselskaber er gode til at finde ud af, hvor de er billigst i forhold til forsyningsnettet.

8

Strømmen ryger lynhurtigt i elbilen, hvis man har varme i bilen eller kører i regnvejr.

95 % af de kilometer, der bliver kørt i Danmark, er på ture på under 100 kilometer. I langt de fleste situationer kan du køre på klar frostdag uden problemer, fordi de fleste blot kører frem og tilbage til arbejde, henter børn og smutter i supermarkedet. Man kan jo bare se på et land som Norge, der har et koldere klima. Trods dette var hver tredje solgte bil i 2018 en elbil. Hvis de kan, så kan vi vel også.