Blog
28. november 2019

Sådan bruger du minimalismen til at give julestressen et hak nedad

Hvorfor bruger vi så meget energi på at holde jul, når det eneste, vi egentlig ønsker er nærvær og hygge med dem, vi holder af? Her er 5 råd til alle, der gerne vil have en rolig julemåned.

pige ved juletræ minimalistisk jul
MInimalistisk jul handler om at finde ind til de ting, der gør jer glade - og skære alt andet fra. Foto: Jonathan Borba, Unsplash

Minimalistisk jul handler om at holde fokus på alt det, der gør dig og din familie glad – og sortere resten fra.

I december er det nemt at blive fanget i en jule-tornado af arrangementer, gaveræs, kagebagning og to do-lister på grund af omgivelsernes eller ens egne forventninger til, hvordan en ”rigtig jul” ser ud.

Og udbredelsen af sociale medier kan få os til at se på andre familiers nøje udvalgte billeder, med velfriserede børn, lykkelige forældre, farvekoordineret pynt, oceaner af hjemmebag og det korrekte julede filter, og føle os forkerte.

Så vi smider endnu flere aktiviteter i kalenderen, giver juleriet endnu et gear opad og ender med at have brug for endnu en ferie, for at komme os over december og julen.

Jeg vil gerne foreslå noget nyt. Lad os skrue ned, vælge fra, sige nej tak og gå glip. Jeg tør godt risikere at blive kaldt ‘minimalisten, der stjal julen.’

Læs også: Her er den store guide til bæredygtig jul

Her er 5 måder, du kan bruge minimalismen til at give julestressen et hak nedad:

1

Planlæg på forhånd og sig nej tak

Julemåneden burde ikke komme bag på os. Den falder trods alt på samme tid hvert år. Og der skal endda ofte ske nogenlunde de samme ting, som sidste år. Så gør dig selv en tjeneste og få planlagt måneden før den starter, så du har godt overblik undervejs.

Vi vælger på forhånd, hvilke arrangementer vi vil deltage i, sætter dem i kalender og aftaler, hvem der sørger for det praktiske. Så er vi ”frie” til at nyde at deltage i juleafslutning i børnehaven, juletræsfest eller juledagene hos svigermor, uden at føle, at vi burde være et andet sted samtidig.

2

Snak om julegaver

Prøv at åbne for snakken om julegaver i familien og gerne i god tid før juleaften. Måske kan der sættes en øvre grænse på antal eller pris, måske kan I nøjes med at give gaver til børnene i familien, aftale at genbrugsgaver kan være den nye norm eller helt droppe julegaverne.

Det er nemt at lade sig rive med af det forbrugshysteri, der foregår i december – pakket ind i, at vi jo gerne vil vise vores familier, at vi holder af dem. Men overvej om den eneste måde at vise kærlighed på, skal være pakket ind i glitret papir.

Læs også: Den store bæredygtige julegaveguide

I vores familie giver de voksne – mor og far – ikke hinanden gaver. Vi køber det, som vi skal bruge, når vi skal bruge det, og gider ikke finde på behov, bare fordi det er jul. Vi vil hellere bruge pengene og tiden sammen. Vi køber gerne brugte gaver til børnene, når det giver mening og ellers køber vi blot det, som de mangler.

3

Sørg for at forventningsafstemme

Tal med familien om jeres forventninger til julen allerede før kalenderlyset tændes. Hvad er en god december måned for netop jeres familie?

For os betyder jul rolige weekender, havregrynskugler, nissedør, enorme mængder af appelsiner, juletræ og at køre hjem til familien og fejre julen på helt traditionel vis.

Læs også: Sådan kommer du igang med en minimalistisk livsstil

Vi gider ikke julemarkeder, overdrevet julegave-shopping, forhastede julebesøg og uklare forventninger. Listen vil være anderledes for din familie. Men sørg for at holde et stærkt fokus på, hvad der er vigtigt for jer, så vil I også kunne se, hvilke ting der ikke er vigtige, og som kan vælges fra.

4

Giv oplevelser i stedet for pyntedimser

De fleste voksne har alt det, de skal bruge, og må arbejde på at ‘finde på’ nogle julegaveønsker. Jeg vil foreslå, at vi giver hinanden fælles oplevelser, hvor vi prioriterer at have tid med hinanden fremfor en vase mere til samlingen.

Ideer til oplevelser kan være en tur på museum, et lækkert hjemmelavet måltid, eller et gavekort til et foredrag, teaterstykke eller en koncert.

På den måde kan vi forlænge tiden sammen, som vi bruger sammen med familie og venner, hvilket i sidste ende har potentiale til at give os mere lykke end flere ting i hjemmet.

5

Vælg taknemmelighed

Det bedste middel mod overforbrug, følelsen af ikke have nok og ikke være nok, er taknemmelighed. Hvis du øver dig i at være glad for alt det, du allerede har, vil det være sværere for samfundets pres eller reklamerne at overbevise dig om, at du skal købe noget nyt for at være ‘god nok’.

Særligt i julen er reklamebranchen god til at spille på vores ønske om ‘den perfekte jul’, som ifølge reklamerne gerne skal koste penge.

Men reelt handler julen om kærlighed, håb og fred, hvilket sjældent kan købe i Magasin. Ved at øve dig i at være taknemmelig for de små ting, så blive det nemmere at se alt det gode i de store ting også.

Sådan praktiserer du taknemmelighed
Taknemmelighed øves i det helt små. Sig tak, når nogen gør dig en tjeneste (også de helt små, som at holde døren). Du kan tale taknemmelighed ind i verden ved at fokusere på det gode – også når det hele brænder på – så er det nemmere at huske, hvad ‘det gode er’, og hvor du gerne vil hen.

Tal hinanden op i alle relationer som parforhold venner, familie og børn. Vis din kærlighed hver dag, også til dig selv. Tal dit hjem, dine ting, dit liv op – find den mindste ting – en god kop kaffe, en stille stund med en ven, en lille gestus som at en anden billist lod dig komme foran. Det kan være hvad som helst godt, der er sket for dig – og så bliver det stille og roligt nemmere for hjernen at fokusere på de gode ting omkring dig.

Du hjernevasker nærmest dig selv til at se det gode. Og i sidste ende vil det smitte af på din egen indre dialog, og selvkærlighed. Og selvkærlighed er antidoten mod reklamernes magt. Når du føler, at du har nok og er nok, så kan ingen sælge dig ideen om, at du skal have noget mere – noget nyt- for at leve det gode liv.

Jane Ibsen er minimalismeblogger på Grøn Forskel