Guide
4. april 2016

6 måder at undgå madspild

Vi smider mad ud som aldrig før. Faktisk koster madspild danskerne over 11 milliarder kroner om året inkl. moms og afgifter. Selina Juul, som er stifteren bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, kommer her med seks simple råd, som du nemt kan indføre i din hverdag for at mindske madspildet og den dårlige samvittighed.

Efterladt bord med en masse madrester - madspild - grøn forskel
Det meste mad har ikke godt af at stå fremme meget længere end to timer, derfor foreslår Selina Juul, at du stiller maden frem gradvist i små mængder. Læs alle hendes gode råd mod madspild.
1

Restemad er gratis mad

En gennemsnitlig dansk familie med to voksne og børn smider ifølge Landbrug & Fødevarer mad ud for 7.200 kroner om året. Få en ny holdning til din restemad. Restemad er ikke en straf – restemad er bonusmad. Når du husker at bruge din restemad, sparer du både en ekstra tur til supermarkedet, en god sjat penge på dit madbudget og gør miljøet en tjeneste.

2

Få styr på dit køleskab

Madspildsfælden lurer, når du har et proppet køleskab, og du ikke ved, hvad der gemmer sig bagerst. Sørg derfor for at have et overskueligt køleskabsindhold. De ældre og de åbne fødevarer skal stilles forrest, helst på en hylde i din øjenhøjde, så du hele tiden er opmærksom på at bruge dette først. Tænk også dine rester ind i madlavningen, uanset om det er hverdagsmad, en festmiddag eller madpakken, du skal lave.

3

Stil kun det frem, som du skal bruge

Stil maden gradvist ind på bordet, i takt med at maden bliver spist. Der er ingen grund til, at maden står fremme på bordet i flere timer og bliver dårlig. Maden skal helst stå fremme på bordet i maksimum to timer, hvis du vil genbruge maden senere.

4

Frys maden ned

Det meste overskudsmad og de fleste rester kan fryses ned. Brød kan skæres i skiver og fryses, og rester af retter kan portionsopdeles og fryses ned. Selv fløde, krydderurter, overskydende grøntsager fra grøntsagsskuffen, overskydende frugt fra frugtskålen, ost, med videre kan portionsopdeles og fryses. Men husk også at holde orden på dine rester. Notér datoerne, og få resterne brugt.

5

Før en madspildsdagbog

Registrér, hvor meget mad du smider ud. Du bliver automatisk opmærksom på at smide mindre ud, og du vil lære af dine erfaringer – især efter en stor middag eller frokost.

6

Planlæg dine indkøb

Køb bevidst mad til flere dage, og hav en plan for at trylle resterne fra for eksempel gårsdagens laks om til en spændende laksesalat. Planlægning er et godt våben i kampen mod madspild. Inden du køber ind, bør du lave en madplan eller en indkøbsliste. Og husk: Mængderabat er godt – men kun hvis du ikke smider en masse af det ud!

Så meget smider vi ud

  • Samlet set smider vi i Danmark hvert år over 700.000 ton mad ud, som kunne have været spist.
  • Husholdningernes madspild udgør 260.000 tons per år, mens der i servicesektoren er et årligt madspild på 227.000 tons, hvoraf 163.000 tons er fra detailhandlen, 29.000 tons er fra hoteller og restauranter, mens 31.000 tons er fra institutioner og storkøkkener.
  • Madspild fra primærproduktionen udgør 100.000 tons per år, mens fødevareindustrien står for et årligt madspild på 133.000 tons.
Kilde: Miljøministeriet, Regeringens Strategi for affaldsforebyggelse ‘Danmark uden affald II’ – tal fra 2015

Selina Juul, stifteren bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad.
Selina Juul, stifteren bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad.

Læs mere om