Inspiration
2. juni 2018

Skal der kødfri kost på middagsbordet?

Produktionen af kød er ikke særlig god for klimaet, og supermarkederne får flere og flere kødfri alternativer - så hvorfor ikke bytte frikadellerne ud med andre sunde proteiner? Læs med, og bliv inspireret til dit næste kødfri måltid.

kødfri alternativer
Der er mange lækre kødfri alternativer til middagsmaden - så hvad venter du på?

Frikadeller, leverpostej, røde bøffer og stegt flæsk.

I Danmark er vi ikke ligefrem kendt for en kødfri diæt, men flere og flere danskere begynder at vælge kødet fra og de kødfri alternativer til.

I følge en undersøgelse fra Karolines Køkken har hver anden dansker mindst en kødfri dag om ugen, selvom det fortsat kun er en lille procentdel af befolkningen, der kalder sig vegetar eller veganer.

Fakta om kød
  • Fødevarer står for 19-29 pct. af den menneskeskabte udledning af drivhusgasser på gloablt plan (i Europa er tallet 22-31 pct.)
  • Husdyrsektoren står på verdensplan for 14,5 pct. af den menneskeskabte drivhusgasudledning, og kvæg alene står for 10 pct.
  • Hvis vi spiser mindre kød fra drøvtyggere i lande som Danmark, kan vi nedbringe drivhusgasudledningen fra fødevarerne med 20-35 pct.
  • Ved at spise vegetarisk kan du halvere behovet for landbrugsjord (behovet bliver reduceret med op til 60 pct., hvis du er veganer)


Kilde: Etisk Råds rapport om Etisk forbrug af klimabelastende fødevarer (læs den her).

De kødfri alternativer dukker da også i stigende grad op i supermarkederne, som promoverer sig på økologiske, vegetariske og veganske råvarer. Og den vegetariske bølge er tiltrængt, hvis vi kigger på klimaet.

I Danmark er den gennemsnitlige danskers fødevareforbrug en større belastning for klimaet, end personens samlede energiforbrug, i følge rapporten “Klimavenlig Kost” fra den grønne tænketank, Concito.

Vi udleder i gennemsnit 17 ton CO2-ækvivalenter per person om året, og heraf er 3 ton fra vores fødevareforbrug (hvoraf 75% er fra kød og mejerivarer).

Læs mere om klimavenlig mad

Kigger vi ud over Danmarks grænser er kødindtaget eksploderet over de seneste 50 år, og FN’s landbrugsorganisation, FAO, anslår, at det vil stige med yderligere 54 procent frem til år 2050.

Kød er mere klimabelastende end andre fødevarer

Animalske fødevarer belaster klimaet mere end andre fødevarer, fordi livscyklussen er længere og mere omfattende. Man medregner her alt fra belastningen fra dyrefoder, opvarmedede stalde, slagtning, transport, forarbejdning og selvfølgelig koens berygtede prutter.

En anden parameter, der er vigtig at have for øje, er, at jordens befolkning vokser. FN anslår, at den vil stige til knap 10 mia. mennesker i 2050, og derfor er det nødvendigt at sætte vores kostvaner under lup.

For ændrer vi vores kostvaner, kan vi reducere fødevaresektorens drivhusgasudledning med 34-64 % i 2050, i følge Concito.

Belaster de kødfri alternativer klimaet?

Plantebaserede fødevarer er mindre klimabelastende end animalske produkter – det gælder altså både kød og mejeriprodukter.

Men spørgsmålet er, hvor klimavenlige alle de nye kødfri alternativer egentlig er?

Produkterne, vi i dag finder i supermarkederne, er ofte lavet på importeret soja, men nu er forskere fra Teknologisk Institut begyndt at eksperimentere med mere klimavenlige, nordiske råvarer som ærter, havre, hestebønner og kartoffel.

Når den udenlandske produktion og transporten bliver skåret væk, bliver klimabelastningen automatisk mindre.

Et produkt som havremælk kan allerede købes i mange supermarkeder, og det kan man også lave selv, hvis man vil være rigtig klimabevidst.

Læs mere om klimavenlig mælk

Kom godt i gang med kødfri kost

Måske er du ikke klar til at blive vegetar eller veganer, men hvad med at prøve en kødfri dag eller to om ugen?

En lille ændring i dine kostvaner gør også en forskel, og så er der ret mange lækre vegetariske og veganske retter derude.

Vi har lavet en liste over nogle af de kødfri proteinkilder, du kan finde i supermarkederne, så du kan komme i gang med at skære ned for dit kødindtag.

Overvejer du at lægge dine kostvaner helt om og blive vegetar eller veganer? Så kan du læse mere om Fødestyrelsens kostanbefalinger her eller læse mere om vegetarisk kost hos Dansk Vegetarisk Forening og om vegansk kost hos Danmarks Veganske Forening.

Læs også: Sådan undgår du madspild

Kødfri alternativer

Oumph!
Et forholdsvist nyt produkt er Oumph!, som ikke bliver promoveret som et kødalternativ, fordi planterne skal i fokus. Det er et sojaproteinkoncentrat, som har en konsistens, der minder lidt om kylling, og som har en klimabelastning, der er to-fire gange mindre end kyllingekødets.

Seitan
En slags hvedekød med masser af struktur, der gør den til et genialt kødfrit alternativ. Det stammer også fra det asiatiske køkken og er lavet af gluten fra hvede. Det kan købes færdiglavet, eller du kan prøve kræfter med at lave det selv.

Tempeh
Det stammer fra Indonesien og minder om tofu. Det er også lavet af sojabønner, men i modsætning til tofu, består tempeh af hele bønner, inderholder mere protein og så har det en stærkere smag, fordi det bliver fermenteret.

Tofu
En traditionel kinesisk fødevare lavet af sojabønner. Fremstillingen minder lidt om, hvordan man laver ost, hvorfor tofu også nogle gange kaldes sojabønneost. Den naturlige smag kan være en smule kedelig, så der kan med fordel tilsættes en masse krydderier, om end du steger det på panden, bruger det til bagning eller noget tredje.

Quorn
Det er lavet af en næringsrig svampeart, som bliver fermenteret og lavet til en dej, der hedder Mycoprotein™. Det har et højt protein og fiberindhold, et lavt indhold af mættet fedt og indeholder ingen kolesterol. CO2-aftrykket skulle være 90 pct. lavere end animalsk protein.

Naturlige proteinholdige alternativer til kød

Broccoli
Der er cirka 5 gram protein per 100 gram – så kombiner den eventuelt med andre grønne proteinkilder og lidt hummus.

Chiafrø (og hampfrø)
De er nemme små proteinboostere med masser af fibre, som du kan tilføje til alt fra din morgenmad til din salat.

Kidneybønner
Her er der er cirka 15 gram protein at hente, hvis du tilbereder en portion på 2 deciliter. Du kan for eksempel lave burgerbøffer med dem.

Kikærter
Der er 12 gram protein i 2 dl. Brug dem i en gryderet, eller lav falafler, hummus eller saftige kikærteboller.

Linser
Der er cirka 9 gram protein i en deciliter og så mange muligheder med de små bælgfrugter. Du kan for eksempel lave linsedeller eller gå den asiatisk-inspirerede vej.

Nødder
Indholdet af proteiner varierer efter hvilken nødden. Peanuts (og peanutbutter) har et højt proteinindhold på cirka 23-25 gram per 100 gram, mens pecannødder har cirka 10 gram protein per 100 gram.

Quinoa
Det har cirka 8 gram protein ud af 2 deciliter, og så er de kalorielette og perfekte i en god salat.

Æg
Hvis du ikke er veganer, er de cirka 6 gram protein per æg en god og nem kilde til protein.

Ærter
Flækærter (tørrede gule ærter) er den helt store vinder, når det kommer til protein med sine 50 gram per 2 dl. Grønne ærter er heller ikke en dårlig løsning med ca. 10 gram protein per 2 dl.