klimakontoen får et boost til festivallen

5 danske virksomheder med plus på klimakontoen

Miljø og etiske hensyn scorer højt på forbrugernes liste, og på det danske marked fører en række virksomheder an med en mere bæredygtig og samfundsansvarlig linje. Vi har samlet fem forskellige danske virksomheder, som forsøger at mindske deres klimaaftryk og gøre vores verden en lille smule grønnere.
22/6 2016
1

NorthSide Festival

Et ølkrus fyldt med skodder giver en gratis øl eller vand, ligesom der er pant på ølkrus og -kander samt tomme cigaretpakker. I 2014 fik festivalen den internationale miljøpris A Greener Festival, og NorthSide finder hele tiden på nye tiltag, der skal fremme miljøet i form af eksempelvis økologi, affaldssorteringssystemer og reducering af madsplid. Festivalen sigter efter at blive 100 procent økologisk og sortere og genanvende 60 procent af alt affald på festivalen. I 2015 blev der for eksempel sorteret cirka 100 ton affald på festivalen, svarende til 53 procent.

Læs mere på northside.dk.

2

Ecostepz

Den danske virksomhed distribuerer plastikkander og –kopper i hårdt, miljøvenligt plast til alle slags events fra festivaler (NorthSide, red.) til koncerter og byfester. Ideen går ud på, at man som gæst betaler pant på den drikkelse, man køber, men at man får panten tilbage senere, hvis man afleverer sit plastikkrus eller sin plastikkop. Arrangører lejer kanderne og krusene af Ecostepz, som så samler dem ind og vasker dem af i løbet af og efter eventet, hvilket giver arrangørerne økonomiske og logistiske besparelser i forhold til eksempelvis oprydningen. Ecostepz rådgiver også deres kunder om, hvordan de gør en positiv forskel i forhold til miljøet.

Læs mere på ecostepz.dk.

3

Crowne Plaza Copenhagen Towers

Det CO2-neutrale københavnske hotel er hovedstadens grønneste og slår sig op på socialt ansvar, miljø og bæredygtighed. Fra første spadestik har miljøhensyn været en del af strategien, og derfor er Crowne Plaza i den københavnske bydel Ørestad bygget med et klimaanlæg tilsluttet grundvandet og solceller på det meste af facaden. Hotellets miljøvenlige fokus er gennemtænkt i alt fra belysning til økologi, og selv shampooflasker og engangsskrabere er lavet af nedbrydeligt majsstivelse, mens alt køkken- og madaffald sendes væk og omdannes til biogas. Hotellet bruger sammenlignet med andre hoteller 80 procent mindre energi og 50 procent mindre vand.

Læs mere på cpcopenhagen.dk

4

Coop

Gennem et madmanifest arbejder den andelsejede detailvirksomhed Coop aktivt for at fremme økologi og dyrevelfærd og dermed reducere miljøbelastningen. Discountmærket X-TRA lever op til de samme krav om sikkerhed og frihed for problematisk kemi som de dyrere Coop-varer, ligesom selv discountbutikkerne har minimum 200 økologiske varer på hylderne og tilbyder økologi til overkommelige priser med 365-Økologi-mærket. Det er en del af Coops miljøpolitik, at butikkerne blandt andet skal reducere emballage og fremme mindre miljøbelastende varer, og at leverandører skal kunne dokumentere deres miljøarbejde.
Læs mere på coop.dk

Vidste du, at…
Coop har indført et forbud mod PVC i alt emballage og i flere af deres produktgrupper, som tøj, tasker, sko, kontorartikler og møbler, for at undgå hormonforstyrrende ftalater, der bliver brugt til at blødgøre PVC?

5

Novo Nordisk

Medicinalvirksomheden arbejder med en tredobbelt bundlinje: Mennesker, miljø og økonomi. I et miljøperspektiv sker det især gennem energibesparelser i produktionen og investeringer i vedvarende energi. Novo Nordisk er medlem af WWF’s Climate Savers-program og reducerede fra 2004 til 2010 CO2-udslippet fra produktionen med 55 procent – en udvikling de forpligter sig til at fortsætte frem mod 2020. Medicinalgigantens standarder for miljø, arbejdsmiljø, leverandøransvar, skattepolitik og menneskerettigheder føres ud i alle led, og de arbejder på flere bæredygtige projekter, eksempelvis i Afrika og Indien, hvor diabetesmedicin tilbydes til en nedsat pris.

Læs mere på novonordisk.dk under “sustainability”.


Nyhedsbrev