Fokus
5. april 2016

Samsøfærgen skal sejle på lokal gylle

Vejen til en CO2-neutral færge går gennem de lokale gylletanke på Samsø, og det kommer flere til gode.

Samsø har længe været kendt for at være selvforsynende med vedvarende energi. Men ambitionerne rækker endnu længere, og i 2030 vil øen være fossilfri.

Som led i den plan skal færgen, der sejler mellem Sælvig Havn og Hou i Jylland, sejle på biogas fremstillet af lokal gylle og biomasse.

Hvad er biogas?
  • Ordet biogas refererer til en blanding af gasarter, der opstår, når organisk materiale nedbrydes uden ilt.
  • Den rå biogas består af 55-65 procent metan og 35-45 procent CO2.
  • Efter rensning, også kaldet opgradering, står man tilbage med 100 procent metan.
  • Metangassen kan nedkøles, hvorved gassen bliver flydende, hvilket gør den brugbar som brændstof til eksempelvis Samsøfærgen.

Udover at gøre færgen fri for fossilt brændstof gør brugen af biogas også færgen CO2-neutral. Siden starten af 2015 har færgen sejlet på naturgas, hvilket i sig selv er en stor forbedring fra marinediesel. Men det skal være endnu bedre. For selvom naturgas er det mest miljøvenlige fossile brændstof, er det stadig fossilt. Og det skal der laves om på.

”Indtil videre har vi taget udviklingen fra marinediesel til naturgas, hvilket vil sige, at man slipper for udledning af blandt andet svovl. Når vi så går fra naturgas til biogas, gør vi det også CO2-neutralt,” forklarer Søren Stensgaard, Teknisk forvaltningschef i Samsø Kommune.

Økonomien skal være bæredygtig

For at realisere de miljørigtige planer, skal der opføres et biogasanlæg på øen. Og lige nu er kommunen ved at indhente de nødvendige godkendelser, ligesom der skal findes investorer til projektet, når tilladelserne er på plads.

I 2015 blev fik færgen mellem Sælvig og Hou, der i øjeblikket sejler på naturgas, kongeligt besøg, da Prinsesse Isabella døbte den i selskab med sin mor, Kronprinsesse Mary. Foto: Jesper Sunesen

”Anlægsinvesteringerne vil ligge på omkring 43 millioner kroner, så det er selvsagt vigtigt at finde investorer – lånemulighederne er som bekendt ikke de bedste her i Udkantsdanmark,” siger Søren Stensgaard.

Han er dog ikke bekymret for, om projektet vil lykkes, da der allerede er udvist interesse for projektet flere steder fra. En ting, der dog kan vække bekymringen hos forvaltningschefen, er de faldende energipriser, vi ser lige nu.

Foto: Kosan Crisplant A/S

”Fortsætter priserne med at falde, kan vores biogasanlæg jo ende med at være en dårlig forretning. Og det er noget af det vigtigste ved disse tiltag, at de også er økonomisk forsvarlige,” siger han.

Gylle til låns

Det er primært gylle fra øens mere end 4.000 kreaturer, der skal indgå i produktionen af biogas. Ifølge en rapport udarbejdet af EUDP til formålet er der tale om mere end 50.000 tons lokal gylle om året, som vil indgå i produktionen af biogas. Sammen med såkaldte energiafgrøder, hvilket kan være eksempelvis græs, kløvergræs, majs og sukkerroer, danner gyllen biogas i biogasanlægget. I virkeligheden minder processen lidt om en anden helt naturlig proces.

Biogas på Samsø i tal:
  • Det kommende biogasanlæg forventes at producere omkring fire millioner kubikmeter ren metan årligt. Færgen har brug for cirka 2,6 millioner kubikmeter ren metan.
  • Biogasanlægget forventes at kunne producere flydende og komprimeret biogas til en pris svarende til markedsprisen på flydende naturgas (LNG).
  • I produktionen indgår mere end 50.000 tons lokal gylle fra øens mere end 4.000 husdyr.
  • Biogasanlægget vil koste omkring 43 millioner kroner at opføre.

”Jeg fik engang selv forklaret, at et biogasanlæg er lidt som en stor komave, der skal fodres. Biogas er jo metan, altså det samme som koprutter,” fortæller Søren Stensgaard.

Metanen nedkøles, så den bliver flydende, hvorefter den kan anvendes som brændstof på færgen – og på andet maskineri i øvrigt.

Og landmændene skal såmænd ikke engang tænke på at skulle undvære gyllen – det er nemlig kun til låns. Når gyllen har været igennem biogasanlægget, sendes det retur til landmændene igen, som så kan anvende gyllen til gødning, som de plejer. Men som en rar bivirkning ved biogasanlægget bliver gødningskvaliteten højere, og lugtgenerne mindskes.

Vil gavne lokalsamfundet

Selvom biogasanlægget er dyrt at opføre, er der masser af fordele at hente ved planen. Ud over miljøperspektivet vil anlægget også have en gavnlig effekt i en mere samfundsorienteret kontekst, mener Søren Stensgaard:

”Et biogasanlæg på øen vil jo ikke bare gøre, at vi selv kan producere brændstof til færgen frem for at importere det. Det vil også skabe arbejdspladser og bidrage til lokaludviklingen på Samsø.”

Han fortæller videre, at der generelt på øen er stor opbakning at hente blandt borgerne til alle de tiltag, der er med til at gøre Samsø til den berømte selvforsynende ø, den er.

Samsø Energiakademi har produceret en video, der beskriver øens ambitioner om at blive fossilfri. Se den nedenfor: