Fokus
2. april 2019

Få dine grønne ideer til at spire hos ledelsen ved at følge ekspertens 5 effektive trin

Du har fået en god grøn ide og kan se det ske på din arbejdsplads. Men inden du styrter ind til direktionen, så er her ekspertens gode råd til at få ledelsen med.

glad kvinde på kontor i grøn virksomhed
Hvis du vil have ledelsen med på dine grønne ideer, så er der nogle gode råd, du skal følge.

I en tid med klima og bæredygtighed på dagsordenen er der mange virksomheder, der griber bolden og sætter gang i den grønne omstilling. Men der er stadig rigtig mange virksomheder, der kunne gøre meget mere. Hvis du sidder i en af de virksomheder, kan du sagtens være med til at skubbe til udviklingen. Men der er en række gode råd, som det er godt at kende til, inden du banker på hos direktionen.

Vi har spurgt Jasper Steinhausen, der har stiftet virksomheden Ouroboro og har mere end ti års erfaring med at rådgive virksomheder om, hvordan de kan omstille deres forretning gennem cirkulær økonomi. Og han oplever, at langt de fleste gode ideer aldrig bliver til noget, fordi de ikke bliver tænkt ordentligt ind i forretningen.

Ofte sker der det, at en medarbejder læser om en anden virksomhed, der har taget nogle store grønne tiltag, som virker spændende. Så går vedkommende hjem til sin arbejdsplads og slår på tromme for den ide. Men sådan får man ikke sine ideer igennem, forklarer han.

Hvis du kommer med et forslag om at lave hele virksomheden om, er sandsynligheden for, at ledelsen synes, det er en rigtig god ide meget lille. Det er en rejse, og du skal have ledelsen med.

Følg disse 5 trin og få dine ideer igennem

Læs også: Klimavenlig arbejdsplads – her er 29 grønne ideer 

1

Løs de rigtige problemer

Du har fået en række gode ideer og har lyst til at dele dem med din leder. Men inden du kommer med dine løsninger, så find ud af, hvilke problemer ledelsen har fokus på lige nu, forklarer Jasper Steinhausen.

“Lad os sige virksomheden har brug at reducere omkostninger, så er det et parameter, som alle bliver målt på. Hvis du så kommer med en ide, som vil gavne virksomhedens omdømme, men som kræver investeringer, vil det sandsynligvis ikke blive prioriteret.

Ofte strander de gode initiativer nemlig, fordi de ikke er forankret i virksomhedens forretning. Klimaaktivister er typisk mere passionerede omkring de grønne løsninger end forretningsudvikling. Men man skal have begge dele på plads, hvis man skal have ledelsen til at lytte.

Der er ikke mange virksomheder, der har en betalingsvillighed til at redde isbjørnen.

De fleste mennesker med gode ideer starter ikke ved virksomhedens udfordringer. Ofte starter vi med en stærk personlig motivation for at skabe forandring. Men vi glemmer at tænke forretning. Hvis der er 100 problemer, du kan løse og de 20 har ledelsens bevågenhed, så start med de 20, forklarer Jasper Steinhausen.

Hvis du kan forankre din ide i forretningen, har du 100-doblet sandsynlighed for at nogen vil lytte og reagere. Kom med ideer til forretning med indbygget miljøprojekt i stedet for at lave miljøprojekter med en tilbagebetaling.

noterblok med gode ideer
Lyt efter hvilke problemer, der optager ledelsen, så dine grønne ideer kan blive en del af løsningen. Estee Janssens, Unsplash
2

Find inspiration hos de andre

Når du har fundet ud af, hvad ledelsen har fokus på, så er tid til at se på, hvad der sker rundt omkring jer. Er der andre virksomheder, der har fundet grønne løsninger på netop de problemer? Er der ny teknologi, der kunne være med til at løse jeres udfordringer? Hvordan kan I styrke jeres forretning ved at implementere grønne ideer?

Hvis virksomheden eksempelvis har et produkt, der efterlader kunden med besværligt affald, som de ikke kan komme af med, kan man så finde et mere bæredygtigt materiale? Så løser man et problem for kunden – og dermed virksomheden – og gevinsten for kloden er mindre affald og ressourceforbrug.

Når du bliver en del af et svar på en udfordring, så bliver dine ideer pludselig interessante.

Det vigtigste værktøj til at lykkes med noget i den grønne dagsorden er at forretningsgøre dine ideer. Du skal finde ud af, hvordan bæredygtighed kan være med til at løse et problem, som virksomheden allerede har.

3

Spørg kolleger om løsninger

De bedste ideer kommer typisk fra dem, der står med hænderne i produktionen. Uanset om du arbejder på hospital, en produktionsvirksomhed eller i et storkøkken så tal med dine kolleger om, hvilke udfordringer de ser i deres hverdag.

Læs også: Sådan har jeg fået vegansk mad og affaldsortering på min arbejdsplads

“Der er kæmpe stort potentiale for den grønne omstilling i, at medarbejdere engagerer sig. Virksomheder, der virkelig lykkedes her, har både et strategisk fokus oppefra kombineret med en bottom up tilgang. En tilgang hvor de medarbejdere, der har hænderne nede i produktionen, kommer med forslag til, hvor og hvordan der kan laves justeringer, som fremmer det strategiske sigte.”

Nogle gange kan man selv se løsningen, men spørgsmål kan være det skarpeste sværd. Stil spørgsmål til udfordringer, der har ledelsens bevågenhed.

4

Se på markedet og samfundet

Der sker rigtig rigtig meget lige nu i forhold til klima og bæredygtighed. De fleste danskere har fået øjnene op for, at vi har travlt. De 17 verdensmål for bæredygtig global udvikling er på dagsordenen i mange virksomheder allerede. Find ud af, hvad det betyder for din virksomheden. Undersøg hvor kunderne er på vej hen, om der er EU regulativer på vej, der kan påvirke virksomheden.

Læs også: Hvad Tinder kan lære os om bæredygtige arbejdspladser

Plastregulativet, der blev vedtaget i december 2018, betyder eksempelvis, at der er rigtig mange virksomheder, der pludselig får store udfordringer. Fordi alting går så stærkt lige nu, kan du måske finde udfordringer, som virksomheden endnu ikke har tænkt på.

Folkestemning og trends er et andet sted at hente gode argumenter. Find ud af, hvilke argumenter kunne være relevante ved at se på både interne, eksterne og samfundsmæssige udfordringer.

5

Få flere med på vognen

Når mennesker samles om et mål, kan der ske store ting. Og med den bevågenhed klimaudfordringer har i dag, er det meget sandsynligt, at du kan samle dine kolleger omkring de gode ideer. Det vil styrke dine ideer og gøre det tydeligt for ledelsen, at der er styrke bag dem.

Jo flere, der peger på den samme løsning, jo mere relevant bliver den. Hvis flere kompetencer bidrager med nuancer, får man også større chance for at få flere med.

kolleger holder møde på arbejdspladsen
Få flere af dine kolleger med på dine ideer. Jo flere I er, jo stærkere står idéerne. Foto: Shutterstock

Vær med fredag den 5. april, når Grøn Forskel starter en grøn bølge på landets arbejdspladser. Se mere og deltag her.