"Tøj er kun bæredygtigt, hvis vi genbruger det!"

Det hjælper ikke miljøet, at vores tøj er bæredygtigt, hvis vi kun bruger det i et par uger, mener Vigga Svensson. Hun startede i 2014 en abonnementsordning af økologisk børnetøj, Vigga, som allerede har sendt over 80.000 stykker tøj i omløb hos danske børnefamilier.

Alle småbørnsfamilier kender udfordringen: Du har lige købt en sparkedragt, men du når dårligt nok til bunds i vasketøjskurven, før stumpen er vokset en størrelse eller to. Og så må du ud og købe nyt – igen.

Den store udskiftning af børnetøj, lyder som opskriften på en rigtig god forretning for tekstilindustrien – og en tilsvarende elendig forretning for miljøet.

Og det var netop den hovedpine, der fik Vigga Svensson og hendes mand, som tidligere solgte børnetøjsmærket Katvig, til at diskutere, om deres værdier kunne forenes med industrien, og den måde vi forbruger på.

Hvad er Vigga?

  • Vigga er en abonnementsordning med økologisk børnetøj og ventetøj.
  • Vigga arbejder ud fra en cirkulær økonomi, hvor alt deres tøj bliver udlånt til danske børnefamilier, som returnerer det efter brug.
  • Familier låner og returnerer økologisk børnetøj i takt med, at barnet vokser.
  • Siden 2014 har 80.000 stykker Vigga-tøj været i omløb hos danske børnefamilier.
  • Allerede efter to år har konceptet ifølge virksomhedens egne tal sparet over 5.400.000 liter vand, der ellers ville være gået til produktionen af nyt tøj.
  • Vigga blev stiftet i 2014 af Vigga Svensson og Peter Svensson.

Læs mere på: www.vigga.us

”Vi var slet ikke bæredygtige”
Både miljø og arbejdsforhold var tænkt ind i Katvig, men på trods af gode og grønne intentioner, kom forældrene tilbage og købte nyt tøj alt for ofte.

”Og så var vores børnetøj pludselig slet ikke så bæredygtigt længere, for måden, man brugte det på, var ikke særlig hensigtsmæssig. Børnene vokser jo, og det gør tøj desværre ikke,” siger Vigga Svensson om den tid, hvor hun var ejer af børnetøjsmærket Katvig med de genkendelige blomster og æblemotiver.

”Børnene brugte måske tøjet 5-10 gange, før det blev for småt. Og det går jo ikke, for det er meget ressourcetungt at producere tøj,” siger Vigga Svensson og tilføjer: ”Vi var blevet en del af det system, som vi ellers havde brugt ti år på at prøve at forandre.”

Idéen var jo lidt den samme dengang, vi ville gerne have tøjet til at blive brugt længere.

Parret forsøgte at kompensere ved at afholde såkaldte swap-parties, hvor Katvig-kunder kunne komme og mødes med andre kunder og bytte størrelser.

Det kan være svært at følge med, når de små vokser – men med Vigga har du altid den rigtige størrelse ved hånden! Foto: Vigga.

Ny cirkulær retning efter Katvig-konkurs
Udfordringen vente tilbage i parrets samtaler igen og igen, så da Katvig i slutningen af 2013 gik konkurs, så Vigga Svensson og hendes mand Peter Svensson hinanden i øjnene.

Nu var chancen der. Tiden til at gøre alvor af deres mange timers snak om bæredygtig produktion var pludselig tilstede – de afsatte derfor hele 2014 til at udtænke en ny forretningsplan.

Læs også: 10 tips fra en bæredygtig mor

De fandt på en ny model, hvor børnetøjet skulle være attraktivt både for forbrugeren og miljøet. Samtidig ville de skabe et alternativ bæredygtig løsning, der ”langt om længe” kunne gøre op med den udskældte tekstilindustri.

Alle børn vokser
Resultatet blev abonnementsordningen Vigga, hvor børnetøjet bliver returneret og byttet til nyt, i takt med at barnet vokser.

”Vi fik sat udskiftningen af børnetøj i system på en helt ny måde, end man traditionelt har gjort,” siger Vigga Svensson og griner, mens hun siger, at hvis man tager virksomhedsbrillerne på, så er deres eneste konkurrent, folk som deler Viggas værdier og giver deres børnetøj videre til venner og familie.

Vigga har haft stor opbakning og vækst fra starten. Vigga Svensson tror selv, at den store succes skyldes, at alle kender problematikken med børn, der vokser alt for hurtigt ud af deres nye tøj.

Der var konkret nogle folk, som insisterede på, at vi skulle gå i gang. Den moralske støtte var helt afgørende.

”Vi var under hele processen meget åbne om vores udfordring, og fortalte venner, bekendte og familie om vores idé. Hver eneste gang var reaktionen positiv,” siger Vigga Svensson, som derfor blev mere og mere overbevist om, at parrets idé kunne løse et problem, som mange gik og tumlede med.

Vigga Svensson (billedet) har sammen med sin mand, Peter Svensson, startet børnetøjsordningen Vigga – der skåner miljøet og sikrer, at tøjet altid passer! Foto: Vigga.

Stor succes blandt forældre og klimaforkæmpere
Alt tyder på, at idéen om børnetøj i cyklus endelig tilbyder en løsning på et ellers evigt tilbagevendende problem hos børnefamilierne.

I hvert fald har rigtig mange forældre taget tilbuddet til sig. Mere end 80.000 stykker børnetøj fra Vigga har nemlig allerede været i omløb hos danske børnefamilier, og ifølge Viggas egne udregninger har familierne sparet 5.400.000 liter vand ved at dele tøj.

Læs også: Sådan undgår du kemi på børneværelset

Lokalerne i Kastrup, som huser Vigga, udvider hele tiden, og i 2015 blev det nystartede Vigga udvalgt som verdens mest bæredygtige løsning inden for modebranchen af Sustainia ved klimatopmødet i Paris COP21.

Hvad er cirkulær økonomi?

  • Cirkulær økonomi gentænker, hvordan vi bruger jordens ressourcer.
  • Cirkulær økonomi bryder med idéen om en lineær kæde, som starter med udvinding af ressourcer og ender som affald – hvor vi køber, bruger og smider væk igen.
  • Materialerne kan genbruges, repareres eller opgraderes.
  • Forbrugeren lejer og returnerer i stedet for at købe.
  • Materialer og produkters levetid forlænges i et økonomiske kredsløb

Kilde: Miljøstyrelsen

Cirkulær økonomi er fremtiden
Timingen har været vigtig for Viggas succes. I dag er der meget fokus på cirkulær økonomi, og Vigga Svensson og hendes mand er langt fra alene med bekymringen om, den måde flere forbruger på. Antallet af abonnenter taler deres tydeligt sprog.

”Det er fedt, når man udtænker et koncept, man selv synes, er genialt, at der så er opbakning. Vigga er nemt for folk at forstå, fordi det grundlæggende er relevant for alle småbørnsforældre,” siger Vigga Svensson, som netop har tilføjet ventetøj til gravide til konceptet.

Hun er overbevist om, at der i fremtiden vil opstå endnu flere bæredygtige virksomheder og løsninger på måden, vi lever og forbruger på.

Vi har slet ikke råd til at lade være med tænke på klodens ressourcer.

Du kan læse meget mere om Vigga Svenssons bæredygtige børnetøjskoncept lige  her.