Co2 er et stort problem, da der hvert 3 skund lander og letter et fly verden over

Nye tiltag skal veje op for flytrafikkens enorme CO2-aftryk

Op mod 30.000 fly lander og letter i Europa hvert døgn, og det er en stor belastning for miljøet. Men i en globaliseret verden kan man godt glemme alt om at få folk til at smide vingerne og holde sig på landjorden. Der skal helt andre tiltag til for at løse luftfartens udfordringer, og i EU og FN er man godt på vej.
15/6 2016

Hvert tredje sekund lander eller letter et fly i Europa, og hver gang bruges der brændstof, og det udleder CO2. Tilføjer man den detalje, at flyene ligeledes laver vanddampe, der også er en belastning på drivhuseffekten, er luftfart en stor udfordring for klimaet.

For et par år siden viste en undersøgelse fra blandt andet det norske center for klimaforskning Cicero, at to flyture internt i Europa udledte ligeså meget CO2 som et helt års bilkørsel. Flyrejser udleder nemlig stort set det samme C02, som en bilrejse per personkilometer, og når man flyver, er det ofte rigtig mange kilometer. Men i en globaliseret verden har det moderne menneske behov for at rejse, så der skal andre tiltag til end at få folk til at droppe flyveren.

Tabel over forskellige transportmuligheder og deres Co2 udslip

Hver dag får derfor hundredevis af fly lov til at gennemgå en grøn start i Københavns Lufthavn. Det betyder, at flyene stiger uafbrudt til optimal flyvehøjde og drejer hurtigere ind på ruten, hvilket sparer brændstof.

På samme måde forsøger man i EU at styre CO2-udslippet med kvoter.

Moderne fly er vigtigst

I 2012 indførte EU, at kommercielle flyselskaber skulle købe CO2-kvoter, når de fløj i EU i et forsøg på at reducere CO2-udslippet, som luftfartbranchen står for tre procent af. Flyselskabernes første reaktion var at lade billetpriserne stige, men hos lavprisselskabet Norwegian har man valgt en anden strategi, der på en og samme tid giver penge i kassen og reducerer CO2-udslippet.

“En topmoderne flyflåde er det allervigtigste et flyselskab kan have for at operere så miljøvenligt som muligt,” siger informationschef i Norwegian, Daniel Pilpel Kirchhoff.

Co2 bliver ikke kun udledt på jorden

Norwegians Dreamliner 787-9 i luften.

Ved hjælp af den nye Dreamliner 787 og en flåde med en gennemsnitsalder på knap fire år har Norwegian på et år reduceret deres CO2-udslip med 9,3 procent, hvilket i 2015 fik dem kåret som det mest brændstoføkonomiske flyselskab på transatlantiske ruter af The International Council on Clean Transportation (ICCT).

Win-win for alle

Ifølge Daniel Pilpel Kirchhoff gør man i Norwegian, hvad man kan for at være miljøvenlig, vise et samfundsansvar og samtidig imødekomme kundernes ønsker:

“Undersøgelser har vist, at folk er optaget af at vælge mere miljøvenlige selskaber, så når vi kan give dem det kombineret med billige billetter, giver det passagererne endnu et incitament til at vælge os. De nye fly er dermed win-win for passagerer, miljø og Norwegians omkostninger, da flyene giver passagererne en bedre rejseoplevelse, reducerer udslippet og selskabets vedligeholdsomkostninger.”

Blandt andre tiltag flyver Norwegian direkte fremfor at mellemlande, har såkaldte winglets for enden af vingerne og smalle, lette sæder, som reducerer flyets vægt. Alt sammen noget, der hjælper til en reducering af brændstoffet og dermed CO2-udledningen.

Co2 mindskes med offentlig transport

Så næste gang du føler dig lidt beklemt på det smalle flysæde, kan du i det mindste trøste dig selv med, at anstrengelserne giver pote på miljøkontoen . . .

Flyselskaber kan ikke gøre meget mere

Men det er ikke kun hos Norwegian og i EU, at man har stigende fokus på den forurenende flytrafik, for luftfarten ser kun ud til at vokse. Derfor har den internationale luftfartsorganisation ICAO, som hører under FN, besluttet, at luftfartens vækst fra 2020 skal være CO2-neutral, forklarer Jens Erik Ditlevsen, miljøinspektør i center for luftfart under Trafik- og Byggestyrelsen.

Sådan kan du klimakompensere
  • Initiativet GreenSeat tilbyder flypassagerer mulighed for at kompensere for det CO2-udslip flyrejsen forårsager igennem investering i bæredygtig energi i udviklingslande. Prøv GreenSeat, når du bestiller din rejse igennem eksempelvis Spies Rejser.
  • Læs mere på greenseat.nl/en/spies og greenseat.nl
  • Find en liste over, hvor meget brændstof de europæiske selskaber bruger her!

“Man arbejder på en global løsning, hvor luftfartsselskaberne skal forpligte sig til investere i klimaprojekter, især i udviklingslande, for at veje op på den CO2, de udleder. Både dette og EU’s system er såkaldte markedsbaserede tiltag, hvor økonomiske incitamenter er den drivende kraft,” forklarer Jens Erik Ditlevsen.

Globalt set er der forskellige holdninger til, hvordan systemet skal fungere, men overordnet er flyselskaberne enige om, at det er nemmere og billigere med et globalt system fremfor regionale som det i EU.

”De sidste 50 år er brændstofeffektiviteten på fly blevet væsentlig bedre, og fly kan have flere passagerer om bord. Men flyselskaberne kan ikke gøre så meget mere, end de allerede gør, og dermed giver det mening at lave klimaprojekter rundt om i verden, idet en reduktion, hvor end den finder sted, jo tæller som reduktion i klimaregnskabet,” konkluderer Jens Erik Ditlevsen.

Fremtidens luftfart
  • Det er ikke usandsynligt, at vi en dag ser et el-drevent fly. Airbus Group arbejder på at udvikle et kommercielt el-fly, der skal fragte op til 90 passagerer. I 2014 fremviste de prototypen E-Fan, som kunne flyve på el og to passagerer.
  • Det amerikanske luftfartselskab United Airlines og British Airways tænker i at flyve delvist på biobrændsel. På den måde kan CO2-udslippet reduceres med op til 80 procent, mener de. Biobrændstof er dog tre gange så dyrt som almindelig brændstof.
  • Det lille fly Solar Impulse 2 begav sig i marts i år ud på en verdensomspændende rejse. Piloten skal flyve 35.000 km uden en eneste dråbe brændstof. Flyet har et vingefang på 72 meter, og vingerne er dækket af 17.248 solpaneler, som ikke er tykkere end et hårstrå, så flyet kan samle solenergi om dagen, der gemmes i litiumbatterier, hvilket kan holde det på vingerne om natten.

Nyhedsbrev