8 myter om elbiler

Fakta frem for myter – 8 påstande om elbilen, der ikke holder stik

Elbiler har eksisteret i over 100 år. De har haft en omtumlet tilværelse gennem årene, men i dag er de en vigtig del af løsningen på at omstille transportsektoren fra fossil til vedvarende energi. Alligevel oplever både elbilister, forhandlere og fagfolk, at elbiler er forbundet med en række myter. En bred alliance har derfor sat sig for at punktere de myter, der kan stå i vejen for, at danskerne åbner døren til elbilen.
6/3 2020

Hos e-mobilitetsudbyderen Clever støder de dagligt på myter om elbilen og opladning, der kan være med til at holde danskerne fra at skifte fossilbilen ud med en elbil.

”Det er vigtigt, at danskerne kan træffe valget om deres næste bil på et oplyst grundlag med uvildig viden og fakta i hånden. Det handler om at punktere de usande myter, der sniger sig rundt på nettet, i medierne og over aftensmaden, så vi sammen kan bruge energien på de reelle udfordringer, som vi står over for”, fortæller Henrik Skyggebjerg, kommunikationschef i Clever.

Derfor tog Clever sammen med Dansk Elbil Alliance initiativ til at lave kampagnen ”Sæt strøm til din bildrøm” i efteråret 2019. Bag kampagnen står en alliance af FDM, DTU, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Transport- og Boligministeriet, e-mobilitetsudbydere, energiselskaber, bilmærker, der er gået sammen for at sætte strøm til den danske transportsektor.

Herunder kan du læse et uddrag fra kampagnen om de hyppigste myter om elbiler:

1

Forurener og udleder elbiler lige så meget CO2 som diesel- og benzinbiler?

Nej, elbiler udleder kun omkring halvdelen af den mængde CO2, som en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil af tilsvarende størrelse udleder i løbet af en hel livscyklus fra produktion, daglig brug til skrotning. Læs det fulde svar på bildrøm.dk

2

Produceres elbilbatterier på bekostning af klima og menneskerettigheder?

Selvom elbiler samlet set ikke udleder sundhedsskadelige partikler og væsentligt mindre CO2 end gennemsnitlige effektive diesel- eller benzinbiler, er produktionen af batterier til elbilen en klimabelastning. Elbilbranchen og mange af verdens batteriproducenter arbejder på højtryk for at løse problematikkerne. Bl.a. ved forsøg på at ændre produktionsforhold, udvikle miljøvenlige alternativer og overgå til storskalaproduktion baseret på bæredygtige betingelser for både mennesker og klima.

3

Er elbilen kun en bybil?

Den lydløse og glidende kørsel uden gearskift og udstødning samt det faktum, at moderne elbiler ikke behøver at lade op hver dag, gør elbiler oplagte som bybiler. Men de nyeste elbiler på markedet kan uden problemer bruges til mere end bare bykørsel. Faktisk kan ni ud af ti danskere komme på arbejde og hjem igen uden opladning med en nyere elbil. Og mange vælger ofte at oplade hjemme eller på arbejdspladsen.

4

Hvor og hvordan oplader man en elbil?

Ca. 90% af alle elbilejere oplader elbilen hjemme, da mange ofte vælger et abonnement på el til opladning. Både danske og europæiske e-mobilitetsudbydere og ladeoperatører tilbyder løsninger med fast pris for al strøm til bilen. Hvis du ikke har mulighed for at lade elbilen op derhjemme, er der er også mange muligheder for at oplade på farten, arbejdspladsen, ved indkøbscentret eller andre steder både inden og uden for Danmarks grænser. Få det fulde overblik på plugshare.com

5

Hvor længe holder elbilbatteriet, og er det dyrt at skifte?

De fleste bilproducenter giver mellem 5-8 års garanti på elbilbatterier, hvilket svarer til op til 160.000 km. Og elbilbatterier produceres i dag med en generel forventning om, at de vil holde hele elbilens levetid. Ifølge ledende eksperter på området mister batteriet kun cirka 1% af dets kapacitet for hver 30.000 km., elbilen kører. Elbilejere kan derfor kigge langt efter at skulle udskifte elbilbatteriet overhovedet, hvilket ellers på nuværende tidspunkt vil udgøre den største udgift som elbilejer.

6

Kan en elbil køre langt nok til at dække danskernes transportbehov?

Elbiler har i forhold til benzin- og dieselbiler tidligere været udfordret på rækkevidden. Men i dag kan de nyeste elbiler på markedet uden problemer dække både gennemsnitsdanskerens og pendlerens kørselsbehov. Gennemsnitsdanskeren kører blot 38,5 km/person/dag, og ifølge Danmarks Statistik kan ni ud af ti pendlere komme på arbejde og hjem igen uden opladning.

7

Kan en elbil trække en trailer eller campingvogn?

Få elbiler er i dag typegodkendte til træk, men eksperter er enige om, at det problem vil løse sig inden for få år. Det er allerede muligt at finde enkelte elbiler på det danske marked, der må trække en begrænset vægt – fx ved trailerkørsel eller cykelholder. Derimod er udvalget af elbiler, der på nuværende tidspunkt kan køre med træk til trailer eller campingvogn lille.

8

Er elnettet klar til fremtidens mange elbiler?

Hvis elnettet i 2030 skal servicere en million grønne elbiler, vil det kræve en naturlig opdatering af den danske elproduktion. Der hersker imidlertid ingen tvivl om, at der er grøn strøm og elkapacitet nok til fremtidens elforbrug – også hvis forbruget fra elbiler medregnes. Det skyldes bl.a. det faktum at energiselskaber, e-mobilitetsudbydere og ladeoperatører arbejder på intelligente løsninger, der sikrer at elnettet udvikles og tilpasses efterspørgslen.

Kilder: bildrøm.dk

Få uddybende svar på alle spørgsmålene på bildrøm.dk